CHRONISCHE PIJNKLACHTEN

CHRONISCHE
PIJNKLACHTEN

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer één op de vijf Nederlanders lijdt aan chronische pijn.

Chronische pijn waarvoor geen duidelijke lichamelijke beschadiging als (hoofd) oorzaak kan worden aangewezen en die minimaal drie maand bestaat.

Chronische pijnklachten hebben veel te maken met de ‘fight or flight response’, oftewel de ‘vecht-of-vluchtreactie’. Dit is een natuurlijke en normale reactie van het lichaam, waarbij stresshormonen vrijkomen. Het eerste hormoon is adrenaline. Hierdoor gaat je hart sneller kloppen en je bloed sneller stromen. Daarnaast komt een ander hormoon vrij, namelijk cortisol.

Wanneer je elke dag chronische pijn hebt, gaat je brein dit ook steeds meer als ‘normaal’ ervaren en gaat zich hier ook naar vormen. Door de pijn word er vaak ook steeds minder gedaan; bijvoorbeeld stoppen met sporten, uit angst voor een verergering van de pijn en simpelweg omdat pijn natuurlijk niet prettig is. Dit heeft uiteindelijk weer consequenties voor alle anderen structuren van het lichaam.

De pijn gaat als het ware een eigen leven leiden, met gevolgen voor je dagelijkse leven. Je gaat bijvoorbeeld bepaalde bewegingen vermijden uit angst voor de pijn, omdat deze als acute pijn blijft aanvoelen. Of je bijt je juist door de pijn heen, wat bij heftige pijn moeilijk of niet meer vol te houden is.

HERKEN JE DE KLACHT?

De kans is dan groot dat ik je goed kan helpen met de Actieve Behandel Methode.
Elke spier, band of zenuw kan apart onderzocht worden.
ABM is een van de beste manieren om problemen in gewrichten, spieren en zenuwen op te lossen.

Ja, ik wil van mijn pijn af!